beginnen met kickboksen

Eindelijk is het dan zover; je gaat beginnen met kickboksen! Zo’n eerste les kan best spannend zijn, want je weet nou eenmaal niet wat je kunt verwachten. Wat moet je aan? Waar moet je aan denken en wat neem je mee? In deze blog geven we je 10 tips om te beginnen met kickboksen.

1.     Neem een handdoek en een fles water mee

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar kickboksen is intensief én ja; je gaat zweten. Zorg daarom dat je een handdoek meeneemt en een fles water om je vochtbalans op pijl te houden. Natuurlijk zijn er aan de balie ook genoeg verfrissende drankjes te koop.

2.     Je hoeft niet gelijk een kickboksoutfit aan te schaffen

Uiteraard hoef je niet gelijk een hele kickboksoutfit aan te schaffen als je net begint. Kijk eerst eens hoe je het vindt en koop daarna pas alle toebehoren.

Als je eenmaal besluit dat kickboksen ‘jouw sport’ is, dan heb je de volgende spullen nodig:

  • Bokshandschoenen
  • Scheenbeschermers
  • Bandage
  • Bitje
  • Toque (kruisbeschermer)
  • Sportkleding

Uiteraard zijn deze spullen bij ons aan te schaffen, maar je mag alles ook een keer lenen op de sportschool.

seminar kickboksen

3.     Probeer verschillende lessen uit

Kickboksen zorgt voor veel variatie en er zijn dan ook verschillende soorten lessen te volgen. Probeer verschillende lessen uit om te ontdekken waar jij ‘aan’ van gaat. Zo kun je bokszaklessen volgen, waarbij je alleen aan de slag gaat, zonder lichaamscontact met anderen. Maar je kunt ook kiezen voor groepslessen of personal training. Zorg dat je iets doet waar je energie van krijgt.

4.     Kies vaste dagen om te kickboksen

Door voor jezelf vaste dagen te kiezen om te kickboksen, zorg je voor een stok achter de deur. Natuurlijk zijn wij bij Hit & Health flexibel en kun je op verschillende dagen komen trainen, maar het kan voor jezelf goed werken om vaste sportdagen in je agenda te blokken. ‘No more excuses’.

5.     Ga niet kickboksen met een volle maag

Of je nu na je werk traint of overdag; zorg dat je niet gaat kickboksen met een volle maag. Dit kan jouw training in de weg staan. Probeer iets lichts te eten of zorg dat je na de training een gezonde maaltijd hebt klaarstaan.

6.     Durf vragen te stellen

De trainers en ervaren kickboksers zijn er om van te leren! Durf gerust vragen te stellen als je een bepaalde techniek niet goed begrijpt of als een uitleg te snel ging. Bij Hit & Health staat een goede sfeer voorop, je zult ook merken dat iedereen elkaar graag helpt.

Personal training kickboksen Den Haag

7.     Sparren is niet verplicht

Kickboksen heeft misschien een nogal ‘stoer’ imago, toch is het bij ons niet verplicht om te sparren en om lichamelijk contact te hebben. Zeg het dus gerust als je liever (nog) niet wil sparren. Wist je dat we zelfs speciale lessen aanbieden zonder te sparren?

8.     Geef jezelf tijd om dingen te leren

Na één les ben je geen ervaren kickboksers, na drie lessen ook nog niet. Geef jezelf de tijd om dingen te leren. We geloven niet in fouten, maar in leermomenten. Neem daarom de tijd om het kickboksen en de bijbehorende technieken onder de knie te krijgen.

9.     Geef niet op!

Misschien sta je de volgende dag met spierpijn op en denk je: dit doe ik nooit meer! Spierpijn is een teken dat je intensief bezig bent geweest, je hebt spieren gebruikt die je normaal niet intensief gebruikt. Hoe vaker je traint, hoe minder spierpijn je hebt. Geef niet op en blijf doorgaan als je resultaat wil zien. Zoals eigenaar Sven zegt: “wie zichzelf spaart, zal nooit rente ontvangen”.

10. Probeer meerdere dagen per week te trainen

Wil je goede resultaten boeken? Dan is continuïteit belangrijk. Probeer meerdere dagen per week te trainen als je jouw doelen wil behalen. Of je nu fitter wil worden, gewicht wil verliezen of graag een wedstrijd wilt doen; zorg dat je het maximale eruit haalt.

Samenvatting om te beginnen met kickboksen

We kunnen ons voorstellen dat zo’n eerste kickboksles spannend is, wat kan je nu verwachten en waar moet je aan denken?

We zetten alle tips nog even op een rijtje:

  • Als jouw eerste les voor de deur staat is het handig om niet met een volle maag te komen.
  • Zorg daarentegen wél voor een handdoek en een fles water. Je gaat gegarandeerd veel zweten en drinken!
  • Het is niet nodig om gelijk een hele kickboksoutfit aan te schaffen, je kunt alles op de sportschool lenen of aanschaffen.
  • Probeer meerdere dagen per week te trainen.
  • Geef niet op en geef jezelf de tijd om dingen te leren
  • Sparren is niet verplicht! Doe vooral waar jij je goed bij voelt.
  • Probeer verschillende soorten lessen uit, zo ontdek je wat bij jou past.
  • Stel gerust vragen! De trainers en andere kickboksers helpen je graag!

Wil jij ontdekken of kickboksen iets voor jou is? Boek dan hier jouw gratis proefles!