wedstrijdtraining den haag

Hoewel kickboksen vooral draait om plezier, sporten en werken aan je conditie, zijn er wel een aantal basisregels- en technieken waar je je aan moet houden. Denk aan de regels tijdens het trainen, basistechnieken die je moet kennen en de juiste houding. In deze blog leggen we meer uit over de verschillende kickbokstechnieken en regels die je écht moet kennen als kickbokser.

1.     Zorg voor de juiste outfit en bescherming

Een goede training begint bij een goede voorbereiding. Of je nu fysiek contact hebt met tegenstanders of liever meedoet aan een bokszaktraining: het is belangrijk om jezelf goed te beschermen.

Draag daarom altijd:

  • Bokshandschoenen;
  • Een toque;
  • Scheenbeschermers;
  • Eventueel gebitsbescherming.

Daarnaast is het belangrijk dat je goed kunt bewegen, draag daarom altijd een kickboksbroek en een shirt met een fijn draagcomfort. Zo zorg je ervoor dat je op de juiste manier kunt trappen en stoten zonder gehinderd te worden door je kleding.

2.     Wederzijds respect is één van de belangrijkste basisregels

Kickboksen is natuurlijk heel leuk, maar het is hierbij ontzettend belangrijk om met respect met elkaar om te gaan. Zodra je de zaal (dojo) binnenkomt groet je door ‘ush’ te zeggen. Zo laat je zien dat je de dojo en de trainers respecteert. Ook tijdens de lessen verwachten we dat iedereen elkaar met respect behandelt.

Kickboksen Den Haag

3.     Kickbokstechnieken die zijn toegestaan

Kickboksen is een combinatie van stoten en trappen, hierbij gebruik je zowel je armen als benen. Een goede training of een goede wedstrijd bestaat uit het afwisselen van verschillende kickbokstechnieken.

Denk hierbij aan:

  • High kick (hoge trap);
  • Low kick (lage trap);
  • Knie
  • Front kick (trap aan de voorkant)
  • Achterwaartse trap;
  • Uppercut (opstoot);
  • Directe stoot;
  • Hoekstoot;
  • Leverstoot.

4.     De juiste kickbokshouding

De stand van je voeten en de houding van je lichaam is bepalend tijdens het kickboksen. Zorg er daarom voor dat je de juiste houding aanneemt. Plaats je voeten op schouderbreedte en buig je knieën iets. Houd je linkerhand op ooghoogte en de rechterhand ten hoogte van je wang.

Zorg ervoor dat de afstand tussen je vuisten en het hoofd ongeveer een handschoen breed is. Laat je ellenbogen iets naar beneden wijzen, tegen je ribben aan. Terwijl je een licht gebogen houding aanneemt, draai je een beetje in zodat je klaar bent om je gevecht of training te beginnen.

Personal training kickboksen Den Haag

5.     Luister altijd naar de trainers

Natuurlijk is het leuk om eigen initiatief te tonen tijdens het trainen. Toch is het belangrijk om goed te luisteren naar de aanwijzingen en tips van de trainers. Ze weten immers waar ze het over hebben en willen jou graag op een leuke én goede manier leren kickboksen.

Een gratis proeftraining kickboksen volgen?

Ben je na het lezen van deze blog nieuwsgierig geworden of kickboksen iets voor jou is? Bij kickboksschool Hit & Health in Den Haag ben je altijd welkom om een gratis proefles te volgen. Vraag jouw proefles hier aan of loop eens binnen bij onze sportschool. We vertellen je graag meer.