Gratis proefles
Ga naar de inhoud
Kickboksen Den Haag - Hit & Health

Tips van Haagse ondernemers tijdens de coronacrisis – deel II

Bij Hit & Health trainen ontzettend veel leuke mensen, van jong tot oud. Zonder de steun van al onze leden, vrienden en kennissen zouden we er niet meer zijn. Dit geldt ook voor veel andere ondernemers uit Den Haag. In het tweede deel van ’tips van Haagse ondernemers tijdens de coronacrisis’ lees je de verhalen van Tim en Bo van Leersum (van Leersum dranken), Petra Velthuijsen van Restaurant Luden en tekstschrijver Renate Knoester (Van Idee Naar Tekst).

Tim en Bo van Leersum – Van Leersum dranken

Later als we groot zijn, nemen we de tent over”.

De broers Bo en Tim van Leersum hielpen als kleine jongens al mee met hand- en spandiensten in het (destijds) bedrijf van hun vader. De slijterij/wijnhandel die hun vader in 1983 opzette is inmiddels uitgegroeid tot één van de bekendste horecaleveranciers van Den Haag.

Tim vertelt: “achter de slijterij van mijn vader, toen nog in Scheveningen, vond je de loods. In mijn herinnering waren we altijd aan het ‘helpen’ vroeger. Toen ik in 1997 van school kwam, was het voor mij een logische stap om in ons familiebedrijf te gaan werken. Vanuit de loods deed mijn vader al leveringen aan horecabedrijven uit de regio. Dat zette mij aan het denken.”

Ondertussen kwamen Tim en Bo steeds meer in contact met lokale horecabedrijven in Scheveningen en zo ging het balletje rollen. Uiteindelijk groeide de drankengroothandel ‘uit zijn jasje’ en zo kwamen ze in het Forepark terecht. Van Leersum dranken is nog steeds in het Forepark te vinden, alhoewel ze inmiddels naar een nóg groter pand zijn verhuisd.

“Onze service is heel belangrijk voor ons. Korte lijnen, een groot assortiment en alles onder één dak. We importeren zelfs onze eigen wijnen vanuit Italië, Zuid-Afrika, Argentinië en Frankrijk.”

De klap van de coronacrisis

En toen was daar de ‘lock down’ van 15 maart… Met voornamelijk horecabedrijven als klanten, was de impact voor van Leersum enorm. Tim ligt toe: “dit was voor ons natuurlijk een gigantische klap. Als echte horecaleverancier kwam alles voor ons in één keer stil te liggen. Ons bedrijfspand veranderde in een ‘sociaal punt’ voor lokale ondernemers die even langskwamen om een praatje te maken, of hun ei kwijt te kunnen.”

De broers zijn niet bij de pakken neer gaan zitten en besloten hun tijd nuttig te besteden.

“We wilden al langer laagdrempeliger en beter bereikbaar zijn voor een grotere markt. Denk aan mooie producten voor particulieren, uiteraard tegen betaalbare prijzen. De webshop die op de planning stond hebben we tijdens de coronacrisis gelanceerd! Nu kan iedereen onze producten online bestellen en thuis laten bezorgen; van een lekkere fles wijn tot een hele doos.”

Door sociale media en e-mailmarketing in te zetten, kwam er steeds meer bekendheid voor de nieuwe webshop.

Op de vraag of er nog meer nieuwe plannen zijn sinds de coronacrisis legt Bo uit: “onlangs hebben we in het weekend een grote ‘drive-trough’ georganiseerd op ons terrein. Iedereen was welkom om onze dranken in te kopen, van frisdrank tot goede flessen wijn. Deze middag was écht een groot succes. Het leukste vond ik misschien nog wel dat iedereen zijn steentje bijdroeg, we zijn echt een team!”

Ondanks dat Bo, Tim en hun team volop naar kansen zochten, zijn dit slechts pleisters op de wonden, want de coronacrisis hakt er aardig in.

Tips voor andere ondernemers

“Ga niet bij de pakken neer te zitten, maar ga zoeken naar kansen. Probeer een markt aan te boren waar je wellicht niet eerder aan dacht, zoals wij ook deden door ons aanbod uit te breiden. Verbreed je horizon en daag jezelf als ondernemer uit om creatief te zijn.”

Als laatste willen Tim en Bo hun waardering uitspreken voor iedereen die werkzaam is bij van Leersum: “de loyaliteit van iedereen is echt bewonderingswaardig. Ons pand is van onder tot boven schoongemaakt en alles is weer strak in de lak gezet. Iedereen hielp mee.”

Ben je benieuwd naar het assortiment en wil je goede wijn voor thuis bestellen? Bekijk de website hier.

corona ondernemers tim

Petra Velthuijsen – Café-restaurant Luden

Café-restaurant Luden is niet meer weg te denken uit de Haagse binnenstad. Met normaal gesproken zo’n 900 gasten per dag, was het dan ook een grote klap voor het team van Luden om dicht te moeten. Manager Petra Velthuijsen vertelt over de impact van de coronacrisis én over de rigoureuze verbouwing van Luden!

“Luden zit nu zo’n tien jaar op het Plein in Den Haag. John Prins is de drijvende kracht achter dit concept, hij weet als geen ander hoe hij de juiste mensen op de juiste plaats moet zetten. Normaal gesproken is het altijd een (gezellige) chaos bij ons. Van grote groepen mensen, partijen en volle terrassen gaan we nu echt een paar stappen terug. Dat mis je wel echt!” vertelt Petra.

Waar je normaal gesproken een vol restaurant treft, kunnen er nu maar een beperkt aantal gasten plaatsnemen bij Luden. Toch vertelt Petra dat dit niet afdoet aan de service, kwaliteit en gezelligheid waar Luden toch wel echt om bekend staat.

“Toen de horecasluiting bekend gemaakt werd, dachten we in eerste instantie dat dit voor korte duur zou zijn. Met het hele team zijn we alles tot in de puntjes gaan opruimen en schoonmaken. Uiteindelijk kregen we te horen dat de sluiting toch langer ging duren dan gedacht. Ondanks dat we hier echt wel even hoofdpijn van kregen, zijn we als team gelijk gaan zoeken naar mogelijkheden.”

ondernemers corona

Flinke verbouwing tijdens de coronacrisis

Al langere tijd waren er plannen om Luden flink te verbouwen, echter leek er nooit een goed moment te zijn om het bedrijf tijdelijk te sluiten. Als echte doorzetter besloot eigenaar John dat het nu tijd was om de verbouwing te beginnen. Binnen no time werd het pand van boven tot onder gestript! Petra ligt toe:

“Door de drukte kwamen we er nooit echt aan toe om een rigoureuze verbouwing te starten, eigenlijk was er altijd wel ‘iets’ waardoor we niet dicht konden. Wat dat betreft heeft John wel echt lef om midden in de crisis zo’n grote verbouwing te starten. Ook werden de panden door de pandeigenaren helemaal aangepakt. Echt alles is opnieuw opgebouwd en aangelegd, zoals: de muren, leidingen, binten en vloeren. Buiten op het Plein is ook alles vernieuwd, tot aan de luifels toe. Desondanks vonden we het wel belangrijk dat de warme Luden-sfeer aanwezig bleef, dat is gelukkig helemaal goed gekomen!”

Nu de horecaopening weer een feit is, moesten er natuurlijk maatregelen genomen worden om de anderhalve meter afstand te kunnen bewaken. Omdat Luden aan de buitenkant van het Plein zit, konden ze uitwijken, waardoor het terras uitgebreid werd. Een stuk terras werd ter beschikking gesteld aan het naastgelegen Millers, zodat zij meer ruimte hadden om hun terras ook uit te breiden.

Mark Rutte op het terras van Luden

Onlangs werd Luden verrast door een bezoek van Mark Rutte die als één van de eersten plaats kon nemen op het vernieuwde terras, terwijl de filmcamera’s draaiden. Net als de rest van het team van Luden is Petra positief:

“Het klinkt misschien cliché, maar positief blijven en gewoon doorgaan is altijd de beste optie. Er komen wel weer betere tijden aan! Je kunt wel blijven zitten, maar dan gaat er niks gebeuren. Blijf vooral nadenken en zoeken naar kansen, dat hebben wij met het hele team van Luden ook geprobeerd.”

Zie jij jezelf al genieten op het vernieuwde terras van Luden? Neem een kijkje op de website en reserveer jouw plek alvast! https://www.ludendenhaag.nl/

ondernemers corona

Renate Knoester-Bruinenberg – Van Idee Naar Tekst

Als SEO-tekstschrijver schrijft Renate met name websiteteksten en blogs voor andere ondernemers en bedrijven. Een maand voor de coronacrisis tekende zij het huurcontract voor een gloednieuwe kantoorruimte in Den Haag, niet wetende dat ze er tijdelijk niet heen zou kunnen… Renate vertelt hoe ze de afgelopen maanden beleefde.

“Als tekstschrijver ben ik continu bezig om teksten voor veel Haagse ondernemers te schrijven. Omdat ik het fijn vind om persoonlijk contact te hebben en meer ruimte nodig had, ging ik op zoek naar een nieuwe kantoorruimte. Helemaal blij tekende ik vervolgens een huurcontract, tot een week later de ‘lock-down’ werd aangekondigd. Daar zat ik dan, net als veel ondernemers; thuis met twee kinderen die niet naar school konden. Gelukkig kon ik al snel weer naar mijn kantoor, maar ik merkte wel dat veel ondernemers even alles ‘in de wacht’ wilden zetten.”

Als geen ander weet Renate hoe belangrijk een goed vindbare website is, juist nu er zoveel mensen thuis zitten of vanuit huis werken.

“Kijk maar eens naar jezelf, als je wilt beginnen met kickboksen, open je Google en toets je in: “kickboksen Den Haag“. Dat doen jouw klanten ook als ze zo iemand zoals jij zoeken! Gelukkig wisten veel ondernemers en bedrijven mij weer te vinden omdat ze realiseren hoe belangrijk het juist NU is om als bedrijf goed gevonden te worden in Google. Dit is precies waar ik mij mee bezig houd. Door altijd een zoekwoordenonderzoek te doen, kijk ik welke zoekwoorden passen bij het bedrijf. Vervolgens maak ik nieuwe teksten voor de website, die voorzien zijn van de juiste zoekwoorden. Uiteindelijk gaat Google dat oppikken, zodat je de concurrenten voorblijft.”

Tips van Renate om beter te scoren in Google

“Natuurlijk is mond-tot-mond reclame de beste reclame die je kunt hebben als ondernemer, toch kun je tegenwoordig bijna niet meer goed functioneren zonder een goede website. Veel bedrijven hebben ooit een website laten maken en kijken er vervolgens niet meer naar om, met het gevolg dat je amper vindbaar bent in Google. Natuurlijk vind je jezelf als je de naam van jouw bedrijf intoetst, maar mensen die iemand zoals jou zoeken, kennen je naam nog niet. Met de juiste teksten kun je dat dus wel bereiken.”

Samen met Maks Oosterbaan is Renate ook bezig geweest om de website van Hit & Health te optimaliseren. Maks heeft enkele jaren geleden de basis gelegd voor de website en richt zich met name op de online strategie. Samen onderzochten ze de juiste zoekwoorden, zodat onze sportschool goed scoort in Google. Renate vertelt hoe je als bedrijf kunt zorgen dat je opvalt op de ‘digitale snelweg’.

  • Zorg voor een goed functionerende website (ook op mobiel)
  • Blijf je website regelmatig vernieuwen met nieuwe content, bijvoorbeeld door iedere maand een blog te plaatsen
  • Wees zichtbaar op sociale media (zoals Facebook of Instagram), zo bereik je een grote doelgroep
  • Verstuur regelmatig een nieuwsbrief met nieuwtjes
  • Zorg voor goede teksten die aanspreken en de juiste zoekwoorden bevatten

Heb jij een verouderde website die wel nieuwe, goed vindbare teksten kan gebruiken of wil je ook iedere maand zo’n leuke blog laten schrijven? Neem dan contact op met Renate via haar website: www.vanideenaartekst.nl

tekstschrijver den haag

Ben jij geraakt door één van de verhalen van deze Haagse ondernemers? Steek ze een hart onder de riem door gezellig plaats te nemen op het terras van Luden, een goede wijn te bestellen bij van Leersum of laat nieuwe teksten schrijven door Renate. 

Natuurlijk heeft Hit & Health jou ook nodig. Wist je dat je tijdens de coronatijd gewoon kunt blijven kickboksen bij ons? Onze bokszakken hangen buiten, op anderhalve meter afstand, zodat er op een veilige manier getraind kan worden. Lees hier hoe onze kickbokslessen er nu uitzien.

bokszaktraining den haag

Enthousiast geworden? Probeer eens een gratis proefles!