Bij Hit & Health trainen ontzettend veel leuke mensen, van jong tot oud. Zonder de steun van al onze leden, vrienden en kennissen zouden we er niet meer zijn. Dit geldt ook voor veel andere ondernemers uit Den Haag. Daarom delen we de komende weken 2 blogs waarin we een aantal Haagse ondernemers aan het woord laten. Ze vertellen over de impact van de coronacrisis én delen hun tips!
Jeroen van Ditmarsch– Kompaan Bier
Bier en een Bourgondische levensstijl is wat de twee jeugdvrienden Jeroen van Ditmarsch en Jasper Langbroek verbindt. Met die passie wilden ze in 2010 iets gaan doen. Wat begon met experimenteren op het gasfornuis veranderde uiteindelijk in hun eigen gebrouwen bier! Kompaan is als echt ‘Haags biertje’ inmiddels te vinden op iedere drankenkaart. Helaas heeft Kompaan Bier flinke klappen gevangen door de coronacrisis. Jeroen ligt toe wat er gebeurde én vooral: hoe jij Kompaan kan helpen!
Van hun hobby, hun werk gemaakt; dat is wat jeugdvrienden Jeroen en Jasper van Kompaan Bier hebben gedaan. Jeroen vertelt hoe Kompaan precies ontstaan is:
“Inmiddels zijn Jasper en ik al zo’n 25 jaar vrienden en eigenlijk kwamen we allebei tegelijk op het punt dat we ons afvroegen: is dit het nou, waar worden we écht gelukkig van? We houden allebei van een lekker biertje, gezelligheid en het Bourgondische leven. Onze droom was om een eigen bierbrouwerij te beginnen. Na heel wat experimenten verder, brouwden we ook echt ons eigen bier! Vanaf 2012 zijn we druk bezig geweest om Kompaan op de kaart te zetten.”
En niet zonder succes! Want Kompaan Bier is niet alleen een graag geziene gast op menig terras, ook is er een eigen brouwerij en proeflokaal op de Binckhorst in Den Haag ontstaan. 80% van alles wat ze brouwen wordt geleverd aan horecabedrijven. Toen de horecasluiting werd aangekondigd op zondag 15 maart, besloten Jeroen en Jasper om op maandagochtend gelijk samen te komen.
“Als bierbrouwer loop je altijd een seizoen vooruit. In de lente zijn we bezig met de zomerbieren en in de winter met de lentebieren. Afgelopen winter kochten we dan ook meer grondstoffen in, ook om voorraden aan te leggen, zodat we genoeg bier konden brouwen voor het hoogseizoen. Zo werkt dat gewoon, in de wintermaanden investeren we, om dit in de ‘goede’ maanden terug te verdienen. Toen bleek dat één van onze koelinstallaties (van de brouwerij) aan vervanging toe was, moesten we nóg een grote investering doen. Niemand had kunnen voorspellen dat de coronacrisis om de hoek kwam kijken.”
Originele ideeën om de coronatijd door te komen
Nadat duidelijk werd dat leveren aan horecabedrijven er voorlopig niet in zit, besloten Jasper en Jeroen hun horizon te verbreden, door Kompaan aan te bieden aan een grote markt.
“We maken speciaalbier voor levensgenieters. De één drinkt het thuis, de ander in de kroeg of in het restaurant. Normaal gesproken leveren wij niet rechtstreeks aan de consument, omdat dit via de horeca of slijter gaat. Op allerlei manieren zijn we met ons hele team ideeën gaan spuien om omzet te genereren. Het zit wel echt in ons DNA om dingen aan te pakken en te regelen. Redden wat er te redden valt!”
In no-time werd er een heuse webshop opgezet, waar iedereen rechtstreeks bier kan bestellen. Ook organiseerden ze een ‘bottleshop’ en ‘drive trough’, zodat mensen met de auto konden langskomen om een doos bier in te laden. Toch is dit alles helaas niet genoeg om Kompaan draaiende te houden.
Jeroen ligt toe: “onze acties waren een groot succes en zelfs onze ‘online tastings’ slaan goed aan. Desondanks hebben we besloten om een crowdfunding op te zetten, zodat we kunnen blijven brouwen. Het is idee is om een tank vol te brouwen. Daar kunnen we 3500 flessenbier mee vullen die te koop zijn via onze website. Ook verkopen we Kompaan-merchandise, zoals T-shirts en truien. Alle kleine beetjes helpen! Iedereen die meedoet aan onze crowdfundingactie, komt met zijn/haar naam op onze bar te staan.”
Jeroen doet zelf ook aan kickboksen bij Hit & Health en wil andere ondernemers adviseren om snel te schakelen. “Wacht niet te lang en kijk alvast vooruit. Vanaf dag één zijn we gaan zitten om te bespreken hoe we geld kunnen genereren. Zorg dat je goed zichtbaar bent en blijf communiceren op social media. Laat de mensen weten wat je doet.”
Ben jij geraakt door het verhaal van Kompaan Bier? Je kunt ze steunen door iets te kopen via de webshop of deel te nemen aan de crowdfunding. Je leest alles hier: https://kompaanbier.nl/
Rob van Leeuwen- Hof Catering
Net als van Leersum dranken is Hof Catering een begrip in Den Haag. Met een lange historie aan partycatering, voorzien zij tegenwoordig veel bedrijfskantines van gezonde én lekkere gerechten. Eigenaar Rob van Leeuwen is een bekend gezicht bij Hit & Health. Niet alleen traint hij hier, ook bedacht hij een geweldig nieuw concept dat binnenkort via de sportschool te verkrijgen is.
Ook Hof Catering heeft alle vaste werkzaamheden moeten neerleggen door de coronacrisis. Rob kwam terug van wintersport en werd uiteindelijk zelf letterlijk gegrepen door het virus. Na twee weken uit de running te zijn, pakte hij zijn taken weer op.
Zoals ze op de sportschool zeggen: “je moet eens kappen met dat zelfmedelijden” grapt Rob. Maar er zit wel een kern van waarheid in, want ook Hof Catering heeft het hoofd niet laten hangen.
Eten, drinken en gastvrijheid
Rob vertelt: “de basisbehoeften, zoals eten en drinken, blijven altijd bestaan. Waarom geven we hier niet een nieuwe draai aan, dacht ik. In het begin zijn we voor familie gaan koken, om de processen toch door te laten gaan. Inmiddels hebben we een nieuw concept opgezet, zodat iedereen een gezonde en lekkere maaltijd kan bestellen.”
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Hof Catering, Rob vindt het dan ook belangrijk om te weten waar een product vandaan komt. “Wij focussen ons nu echt op de keuken en willen laten zien dat duurzame gerechten ook nog eens gezond én lekker kunnen zijn.”
Als lid van Hit & Health weet Rob als geen ander hoe druk een gemiddelde werkdag eruit kan zien, veel kickboksers werken de hele dag en haasten zich dan om vervolgens te gaan trainen.
“Zie je het voor je? Je werkt tot vijf uur en snelt naar huis, want om zeven uur begint de kickbokstraining weer. In feite heb je amper tijd om dan een gezonde maaltijd te maken. Bovendien is trainen op een volle maag niet fijn” ligt Rob toe.
Daarom is het binnenkort mogelijk om een gezonde maaltijd van Hof Catering te bestellen en op te halen bij de sportschool. Op de dagen dat je gaat trainen, kun je gelijk één van de gerechten mee naar huis nemen. Alle maaltijden worden dagvers gemaakt en gekoeld bewaard, zo kun je na de training je verse én gezonde maaltijd direct thuis opwarmen.
Coronatip van Rob van Leeuwen
Rob vindt loyaliteit tussen ondernemers belangrijk, hij vertelt: “wij zijn ook onderdeel van een keten die het zwaar heeft. Ik vind het belangrijk dat mensen netjes blijven onder elkaar. Wij proberen onze rekening op korte termijn te betalen, om andere ondernemers te ‘supporten’. Loyaliteit onder ondernemers is belangrijk. Help elkaar waar je kan, betaal rekeningen op tijd en kijk naar mogelijkheden.”
“Als je blijft bewegen, vind je wel weer een opening! Je vindt vanzelf weer iets wat past bij deze rare tijd. Eigenlijk is het net als bij het kickboksen: als je stil blijft staan, ben je makkelijk te raken!” aldus Rob.
Je kunt meer informatie vinden op de website van Hof Catering, voor bestelling kun je kijken op: www.homeoffood.nl
Jerrel Lachman – Jcutz Hairdesigners
Niet alleen horecabedrijven- en leveranciers werden hard getroffen door de coronacrisis, ook de kappers en schoonheidssalons moesten dicht per 15 maart. Jerrel Lachman, eigenaar van kapsalon JCutz in Leidschendam, vertelt over de impact voor hem als ondernemer.
Het sociale contact, een gezellig praatje en natuurlijk zorgen dat iedereen weer netjes de kapsalon verlaat; menig kapper zal dit gemist hebben tijdens de ‘lock down’ die per 15 maart aangekondigd werd. Ook Jerrel ging een onzekere periode in, toen hij hoorde dat zijn kapsalon JCutz per direct dicht moest.
“Als ondernemer schrik je natuurlijk en ik had ook wel echt de nodige zorgen en stress. Toch is de impact voor mij tot nu toe minder groot dan voor andere bedrijven. Ik werk veel samen met ZZP’ers, dus ik heb gelukkig geen hoge loonkosten die doorbetaald moeten worden. Toch is het een grote schok, want ja, je moet toch dicht.”
Jerrel is het kappersvak eigenlijk ingerold als bijbaantje. Inmiddels is hij sinds 2008 ondernemer en is dagelijks te vinden in de kapsalon. Tijdens zijn studie accountancy, leerde hij dat je als ondernemer altijd moet zorgen voor een reservekapitaal. Hij ligt toe: “mijn studie accountancy kwam in deze rare tijd goed van pas, omdat ik een buffer heb opgebouwd. Maar laten we eerlijk zijn, dat spaarpotje raakt toch een keer leeg. Ik was dan ook opgelucht en blij toen ik hoorde dat we per 13 mei weer open mochten!”
Emotionele steun tijdens de coronacrisis
Jerrel vertelt dat het voor hem extra onzekere tijden waren toen iedereen massaal scharen en tondeuses ging bestellen om thuis aan de slag te gaan met behulp van YouTubefilmpjes.
“Toen iedereen als ‘thuiskapper’ aan de slag ging, merkte ik toch dat je daar als kapper over nadenkt. Wat als ze niet meer terugkomen of zo’n kaalgeschoren hoofd wel makkelijk vinden? Gaat dat invloed hebben op mijn bedrijf? Gelukkig heb ik veel trouwe klanten, waarvan een groot deel enorm meeleefde. Ik ontving telefoontjes, appjes en berichtjes waarin ze vertelden dat het wel goed kwam en ze natuurlijk terugkomen, zodra het weer kan. Ja, die emotionele steun heeft me echt goed gedaan en gaf mij vertrouwen in de toekomst!”
Heropening van de kapsalon
Sinds 13 mei is de kapsalon van Jerrel weer geopend, natuurlijk met de nodige maatregelen. Jerrel ligt toe: “gelukkig is de kapsalon al in twee kanten opgesplitst, dus nu kunnen we genoeg ruimte creëren. Wel hebben we ingesteld dat er niet meer dan drie klanten tegelijk in de kapsalon mogen zijn en er zijn mondkapjes klaarliggen, als mensen dit willen. Ook worden alle stoelen en spullen na iedere knipbeurt ontsmet. Zelf dragen wij een mondkapje en handschoenen om zo veilig mogelijk te werken.”
Op de vraag wat de grootste verandering in de kapsalon is, zegt hij: “sowieso werken we nu alleen nog op afspraak, de spontane bezoekjes van mensen zijn verdwenen. Alhoewel dit meer rust creëert, is het jammer dat mensen niet even binnenlopen voor een praatje. Ook merk ik dat sommige klanten minder vaak langskomen. Mensen die normaal wekelijks kwamen, stellen hun volgende bezoek toch langer uit.”
Aan alles is te merken dat Jerrel een sociale ondernemer is, de contacten met zijn klanten en ondernemers om hem heen zijn belangrijk. Zo hield hij tijdens de coronacrisis nauw contact met een bevriende kapper om samen te sparren en tips uit te wisselen. Als kickboksliefhebber zul je Jerrel misschien wel eens tegenkomen bij een clubgala van Hit & Health. Als tip zou hij willen delen:
“Probeer te kijken naar andere mogelijkheden. Ga bijvoorbeeld haarverzorgingskits verkopen en maak educatieve video’s, zodat mensen thuis aan de slag kunnen. Vraag gerust om hulp aan mensen om je heen! Vaak zijn er veel mensen die je willen ondersteunen, al is het maar op emotioneel gebied door middel van een luisterend oor. Ook zijn er financieel misschien meer mogelijkheden dan je zou denken, waardoor je gemotiveerd kan blijven.”
Ben je toe aan een knipbeurt of nieuwe look? Op de website van Jerrel vind je meer informatie.
Ben jij geraakt door één van de verhalen van deze Haagse ondernemers? Steek ze een hart onder de riem door je haren te laten knippen bij Jerrel, een biertje te bestellen bij Kompaan bier of een maaltijd te nuttigen van Hof Catering.
Natuurlijk heeft Hit & Health jou ook nodig. Wist je dat je tijdens de coronatijd gewoon kunt blijven kickboksen bij ons? Onze bokszakken hangen buiten, op anderhalve meter afstand, zodat er op een veilige manier getraind kan worden. Lees hier hoe onze kickbokslessen er nu uitzien.
Enthousiast geworden? Probeer eens een gratis proefles!